Voor wie van Meetkunde houdt; nu met uitwerkingen van Mister Meetkunde

En dat doe ikzelf niet echt.

Tegen dit examen Meetkunde (en Statistiek) kwamen tweeënwintig leerkrachten in Nieuw-Zeeland recent in protest. Huilende leerlingen.

Terecht? Hier vindt u de bijbehorende Achievement Standard. En hier de uitwerkingen die Mister Meetkunde Dick Klingens mij toezond.

NZ Qualifications Authority Lvl 1 Math/Stats Exam 2017 by The Guardian on Scribd

3 thoughts on “Voor wie van Meetkunde houdt; nu met uitwerkingen van Mister Meetkunde”

  1. En vervolgens schrijft mijn alter ego.
    Ik denk dat NZ’s Level 1, wat betreft de meetkunde, min of meer overeenkomt met de lesstof die we in NL zo ongeveer behandelen tot en met halverwege het vierde vo-leerjaar.
    En op welk schooltype? Geen idee (tussen vmbo en havo-B in?) Maar doen ze daar meer dan hier? Ja, ik denk het wel, maar ze doen het ook anders.
    Sommige vragen van het examen lijken wel wat op elkaar, zodat je, als je het betreffende onderwerp niet beheerst, daarvoor inderdaad dubbel gestraft wordt.
    Tot en met Question Three, onderdeel a(i) is het nog wel te doen. Maar daarna wordt het naar mijn gevoel ineens moeilijker.
    En de laatste vraag van het examen waarbij een vlieger in een kubus wordt geplaatst, doet bij mij de vraag opkomen hoe uit de gegevens (direct?) blijkt dat de punten B en G de middens van de zijden zijn. Of moet de leerling dat ook nog bewijzen? En dan ook nog ‘zien’ dat driehoek DFG een 30-60-90-driehoek is.
    En nog een tweede puntje van kritiek: in het begin wordt de grootte van een hoek aangegeven met x, en in een volgend vraagstuk met x°; niet erg eenduidig.
    Challenging? Zeker, en in het examen zit een enkel ding om de tranen van in de ogen te krijgen.

  2. Wellicht kom ik aan ander commentaar dan het volgende citaat nog wel toe. Niet omdat ik wél van meetkunde hou, maar om ook een ander lichtje bij het Standaard-artikel (be) te plaatsen.

    Peter Donelan, head of Victoria University’s School of Mathematics and Statistics, disagreed that the exam was too hard, adding that maths had “challenged people for thousands of years”.

    En daarbij, met welk niveau hier (in NL) is Level 1 in New Zealand te vergelijken?

    Overigens, bij snel doorlezen van de opgaven zag ik wel dat er bij Question THREE vraag a(i) een noodzakelijk gegeven ontbreekt.

Uw reactie