Pseudo-realistische wiskunde

Het is lastig, dat is waar: geschikte contexten vinden voor echte (“authentieke”) realistische opgaven. Dat hoeft van mij ook niet per se, wiskunde heeft per slot van rekening met abstractie te maken. Maar er zijn ondergrenzen.

Op Twitter zag ik onderstaande opgave langskomen, uit een officieel examen (GCSE) in het Verenigd Koninkrijk. Deze opgave gaat wat mij betreft door zo’n ondergrens, vanwege de prijs voor tegels die genoemd wordt. Deze is per m² (nog een bof dat het geen inches² zijn ;-)), niet per stuk.

Maar de vraag of de gekochte tegels wel zullen passen lijkt voor het beantwoorden van de vraag totaal niet relevant. Waarschijnlijk passen ze niet, en zeker niet in alle richtingen, dus er zullen tegels bijgeslepen moeten worden. Toch betaal je voor die tegels. Bij mijn weten – ik ben geen klusser – verkopen ze in de handel namelijk geen delen van hele tegels.

Het zou al realistischer zijn als de maat van de gebruikte tegels werd gegeven. Dan zou een leerling zelf een schatting van het benodigde aantal tegels kunnen maken: nauwelijks gecompliceerder, wel realistischer. Nauwkeuriger lijkt mij niet nodig, tegels zullen wel per zoveel stuks gaan of misschien wel per pallet (?).

Wat vindt u zelf van deze opgave? Uw reactie kunt u onderaan deze pagina plaatsen.

Uw reactie