Verrassing! Het recept voor alternatief rekentoets is …

 

 

 

 

 

 

De eerste lijnen voor dat ‘alternatief’ zijn, in samenwerking met de NVvW, nu geschetst. Zie de Kamerbrief hieronder van Sander Dekker.

Mijn voorlopige conclusie, op grond van vooral de eerste drie bolletjes (randvoorwaarden) in de brief:

het recept voor dat alternatief is …

de rekentoets zelf !

De, wollige, frasen bij de laatste bolletjes vormen in iedere geval geen enkel aanknopingspunt. Wel vind ik dat punt van “brede steun” relevant. Maar waarvoor geldt dat níet? De rekentoets zelf is in ieder geval ingevoerd met steun van de hele Tweede Kamer (minus SGP).

Download the PDF file .

Bron

6 thoughts on “Verrassing! Het recept voor alternatief rekentoets is …”

  1. Weer zo’n prachtige draaibrief om het gedrocht in leven te houden. In hoeverre lijkt de nieuwe mutant nog op de oorspronkelijke boreling? En staat het onderliggende, originele gedachtegoed van de verwekkers nog steeds overeind?

    1. De rekentoets is zeker geen gedrocht, al had ik sommige zaken (bijv. gebruik rekenmachine) zelf graag anders gezien. Zie hier. Maar als meningen over wat (goed) rekenonderwijs is/zou moeten zijn zo verdeeld zijn, dan moet je compromissen sluiten. Dit is een aardig compromis, geef het een volwaardige kans.

      En van draaien lijkt mij ook geen sprake: het geschetste ‘alternatief’ houdt zaken vooral bij het oude.

  2. Ik citeer zo’n ‘bolletje’:
    Het alternatief wordt gebruikt als input voor de integrale curriculumherziening om te borgen dat het alternatief aansluit bij de rest van het formele curriculum.
    En reageer, gevat in cynisme: natuurlijk, want zo doen we dat al jaren.

      1. Ik doel op de manier waarop curriculumontwikkeling in de bovenbouw van het vo wordt/werd afgestemd op de curriculumontwikkeling in de onderbouw. En dan mag ik alleen maar spreken over het ‘vak’ meetkunde; en dat doe ik dus ook.
        Maar ik (men) zou het door mij geciteerde bolletje ook kunnen opvatten als een dooddoener.

Uw reactie