Ondoorgrondelijke Nummering in Portugese Treinen

20060828_SaoSebastiao 113Zoals u misschien weet ben ik een liefhebber van Portugal en haar cultuur. In die hoedanigheid bekijk ik eens per week de site Portugal Portal. Deze wordt gevuld door Nederlanders die wonen in dat prachtige land.

Nummering

Deze week bekeek ik een bericht daarop met extra veel aandacht. Het ging over de onoverzichtelijke nummering van plaatsen in de snellere Portugese treinen. Een scribent schets het probleem aldus:

Ooit met de Intercidades trein gereisd? Je moet tevoren een kaartje kopen, online of aan het loket. Je stoelnummer en het nummer van je rijtuig staat er op vermeld. Als de trein aankomt moet je goed opletten: Het nummer van het treinstel kun je vinden als je je hoofd snel meebeweegt met de aanstormende trein. Vlak naast de deur kun je vaak het rijtuignummer ontwaren. Dan is het rennen naar jouw wagon.

Maar dan? Eenmaal binnen in de trein begint het zoeken naar je stoel. Meestal met bagage aan de hand en op de rug (de Intercidades rijdt… tussen grote steden, dus grote afstanden, dus vaak bagage), en je kaartje in de mond of, in het gunstigste geval, tussen pink en vierde vinger. Je kijkt omhoog en dan begint de chaos!  Links? Nummer 16, 14, 27, 25 naast elkaar…. Nee daar zit mijn stoelnummer niet bij.

Rechts dan? 11, 12, 18, 21, 23? Ook niet! Zucht! Je kijkt om in verwarring.

Uitdaging

U begrijpt dat ik mij, als Makelaar in Wiskunde, uitgedaagd voelde. Zou ik het systeem misschien kunnen doorgronden?

Ik boekte op de site van de Portugese Spoorwegen een neptripje LisboaPorto (zat ik op dit moment maar echt in die trein !) om bij de pagina terecht te komen waar je plaatsen kunt reserveren. Een deel van de indeling binnen een treinwagon vindt u hieronder.

Nummering_zwart

 

Chaos of patroon?

Inderdaad: zo op het eerste gezicht een chaos, er lijkt geen enkel systeem in te zitten. Maar toen ik wat beter keek zag ik wel degelijk een vast patroon. Verdeel de wagon maar eens in de breedte in blokken van acht stoelen. Dan blijkt dat binnen zo’n blok steeds een bepaald parcours doorlopen wordt om naar een plaatsnummer te komen dat 1 hoger ligt. Je begint bij het nummer rechtsboven en hipt zo door naar het laatste nummer, dat eindigt met een 8. Nummers eindigend met 9 of 0 komen niet voor.

Ik heb zo’n parcours hieronder proberen te verduidelijken door de nummers te kleuren in de regenboogvolgorde: rood – oranje – geel – groen – blauw – indigo – violet. Het laatste nummer in een blok is niet gekleurd.

Nummering_gekleurd

NB: die 66 linksonderaan moet ook indigo zijn (net als de 46 en 56) zijn; foutje

Overblijvende vraag is voor u!

Uw eventuele vooroordelen – daar in het zuiden van Europa zijn het allemaal chaotische heethoofden – zijn dus bij deze ontkracht. Portugezen zijn overigens absoluut geen Spanjaarden (Trots! Eer! Waarop? Waarvoor?, om maar even met een vooroordeel van mij aan te komen).

Blijft natuurlijk wel de vraag over wat de logica achter dit vaste patroon is. Zit er een praktische kant aan of is het soms louter wiskunde? Via de Portugese Spoorwegen kwamen tot op heden slechts antwoorden als Altijd zo geweest.

Ik leg deze vraag bij deze dan ook aan u voor. Reacties hieronder (via Reply)

Carruagem
Oranje betekent alleen dat plaats al bezet is, maar dit doet voor het raadsel niet ter zake.

Hieronder een foto van een van de mensen die reageerden, Coert van der Veen (vervoerkundige van beroep!), die het raadsel eigenlijk alleen maar vergroten (let bijvoorbeeld op de nummering helemaal rechtsboven). Ik vermoed, gezien de modernere uitstraling, dat dit een Alfa Pendular is en dus niet een Intercidade, waar het oorspronkelijke probleem vandaan komt.
Nummering_Portugal


8 thoughts on “Ondoorgrondelijke Nummering in Portugese Treinen”

  1. De logica is er wel. In de tijd dat je nog niet zelf via internet kon reserveren moest je dus bellen. En dan dus door geven of jein derijrichting, aan het raam of aan het gangpad wil zitten. Stel je voor dat je op het boekingskantoor werkt. Eenreservering voor 2 personen aan de raamkant? 21/42 of 45/46. 2 personen vooruitrijdend wordt 41/43 (enz). Als je deze nummers thuisgestuurd krijgt, is dat heel logisch en gan je niet nog een keer bellen dat je wel bij elkaar wilt zitten, wat je zou krijgen als je in rijen gaat nummeren. Er is dus uitgegaan van de meest voorkomende reservering(tweetallen) en het voorkómen van klachten over een verkeerde boeking. Losse reizigers zonder voorkeur werden dus ook achteruitrijdend aan het gangpad geboekt op 44 of 48

    1. Ik ben niet overtuigd. Zowel 21/42 als 45/46 is inderdaad raamkant. Maar wie wil er, als stel, achter in plaats van naast elkaar gaan zitten? 44 of 48 is ook niet achteruitrijdend. Zie rood/groene schema onderaan pagina.

      1. Ligt er natuurlijk aan hoe de stoelopstelling is. Heb je zitjes (via-a-vis) dan zit je nooit achter elkaar. Afgelopen week zat ik met de hele familie in de trein van Porto naar Lissabon, die inderdaad die vis-a-vis opstelling heeft. Dat is ook de klassieke opstelling in treinen. Ik vermoed dat de nummering uit die periode stamt en dat in modernere treinen, met stoelen achter elkaar in de rijrichting, de nummering is vastgehouden ‘omdat het altijd zo was’.

  2. Hallo Hans,

    Praktisch doorfilosoferend op Pauline Vos … Stel de trein wordt/werd bij het ontwerpen ingedeeld in blokken van 8 stoelen. Stel dan dat het nummer verwijst naar het soort stoel binnen het blok van 8: bijvoorbeeld x1 betekent ‘stuurboord’/achter/raamplaats en x7 betekent ‘bakboord’/achter/gangpad. Ik kan me voorstellen dat dit om praktische redenen nuttig is/was: “Ik wil graag drie stoelen bijbestellen: twee 8-jes en een 3, graag”
    De volgorde klopt dan ook bijna:
    stuurboord, raam, achter: x1
    stuurboord, raam, voor: x2
    stuurboord, gangpad, achter: x3
    stuurboord, gangpad, voor: x8?
    bakboord, raam, achter: x5
    bakboord, raam, voor: x6
    bakboord, gangpad, achter: x7
    bakboord, gangpad, voor: x4?

    Om dit te kunnen checken zou je de stoelen moeten kunnen zien …

    Wat ik me nog voor kan stellen is dat ergens in het verleden de standaardopstelling is gewijzigd waardoor er een ‘8-je’ op de plek van de ‘4’ nodig werd.

    Wedervraagje … Welke kant ‘kijken’ de stoelen op?

  3. Als ik binnen de blokken van 8 ga rekenen, en wel modulo 4, dan zie ik spiegelsymmetrie. Stoel x1 en x5 op een rij aan het raam, zo ook x2 en x6. Idem voor het middenpad.
    Maar dit verklaart verder nog steeds niks.

  4. Hoi Hans,
    Leuk verhaal. Ik zou niet weten waarom het zo is. Ben geen wiskundige. De verklaring dat het altijd al zo was, klinkt mij heel plausibel in de oren, gezien de Portugese volksaard.

Uw reactie