Gewetensvraag: Wat Zou U Doen? Nu met Reacties van het Internet

8cc8z8yZoals u ziet heeft de nakijkende docent bij opgaven 1 en 2 een punt afgetrokken (hoeveel punten er per opgave behaald konden worden staat er niet bij, ik vermoed 1). Zou u dat ook doen? De antwoorden zijn immers goed! Zelf ben ik er nog niet uit.

U wel? Dan graag een reactie (onder Reply), met argumentatie.

Helemaal onderaan ziet u wat reacties van anderen. Op internet (opmerkelijk veel reacties!) is het oordeel over deze docent over het algemeen erg negatief. Maar hier is iemand die het voor hem opneemt en ik vind dat hij wel een punt heeft als hij stelt:

You have to understand that one of the big things math teachers are trying to do these days is get kids prepared for the math classes they may take in the future. So when they’re learning how to add in first grade, they’re also being taught methods that will help them add more complicated numbers a few years down the road.

Ikzelf

Ik zou zelf geen punten aftrekken, deels om formele redenen (bij vraag 1): als je alleen het antwoord vraagt, dan is een goed antwoord gewoon goed, hoe je daar als leerling ook op komt. En verder is er natuurlijk ook een psychologisch argument: deze ‘straf’ voor een correct antwoord voelt niet goed, zeker niet voor de leerling.

Wel zou ik na afloop van de toets nog even een gesprekje met deze leerling willen hebben over de betekenis van 5 × 3 en het verschil met 3 × 5.

En nog even mierenneuken: ik zou het werkwoord Solve reserveren voor het oplossen van vergelijkingen. Calculate lijkt mij hier het juiste woord.

Feynman

Richard Feynman praat hieronder over een verwante zaak:

4 thoughts on “Gewetensvraag: Wat Zou U Doen? Nu met Reacties van het Internet”

  1. Hoe langer ik naar dit toetsje kijk, hoe verwarder ik raak. Die doelstellingen bovenaan alleen al: je éérste doel is testen op vermenigvuldigingsstrategieën. Vervolgens ga je optellen, en optellen in twee dimensies!

    Het tweede doel is om de structuur van de tekst te gebruiken om het probleem op te lossen. Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid om een som te abstraheren, maar dit is geen taaltoets…

    Daarop voortbordurend: ik zou dit niet fout kunnen rekenen. Het kind leert van deze correctie niets. Sterker nog, als het kind in kwestie al niet uitging van de associatieve eigenschap van optellen en vermenigvuldigen, dan zou het daar nu aan kunnen gaan twijfelen! Dat lijkt me toch zeker niet de bedoeling.

    Je kunt hooguit stellen dat als je van links naar rechts leest, je vijf keer een drie moet optellen, en vier rijtjes van zes enen moet neerzetten in je matrix. Maar zoals ik al aangaf, dat heeft vrij weinig met wiskunde te maken…

    Dus: ik reken het goed! Deze leraar mag de woorden uit opgave 3 ter harte nemen (“be sure to show your work”): als je iets fout rekent dat wel goed is, leg dan uit waarom je dat in hemelsnaam doet…

Uw reactie