Heuristieken

Zojuist heb ik C. privébegeleiding gegeven, ze is net de deur uit. C. zit in 6 vwo en kan het eigenlijk best. De Wiskunde (B) is in ieder geval niet haar grootste probleem, het is meer dat ze soms als een doldwaze stier een opgave indraaft en zo vergeet te lezen wat er gevraagd wordt.

Het onderwerp was: Differentiëren en Primitiveren, en dan met name van logaritmische en exponentiële functies.

gve-positief-denken-522x391Heuristiek

Bij het primitiveren, bijvoorbeeld van e^(1 – 2x), moedigde ik haar aan om eens een gokje te wagen. Waarop zij protesteerde: zij hield niet zo van gokken bij Wiskunde.

Ik moest mijzelf corrigeren, het was niet gokken dat ik bedoelde, maar ‘probeer eens wat, iets waar je genoeg vertrouwen in hebt, zonder dat je 100% zeker weet dat je direct tot een oplossing komt’. En later liet ik de term heuristiek vallen, een term die ik ken van Anne van Streun.

Gelukkig viel het kwartje bij C. en kon ik hier een verhaal aan vastknopen over Wiskunde op universitair niveau. Wiskundige onderzoekers hanteren bij het ontwikkelen van nieuwe theorie namelijk ook regelmatig van die heuristieken. Zij móeten wel, zij komen immers op gebieden die nog niet eerder zijn betreden.

Buiten-de-paden-260x260Vooruitzicht

Ik was zelf na afloop tevreden over deze sessie: ik had C., en passant, duidelijk kunnen maken dat Wiskunde niet altijd gebaande paden bewandelt, er niet in alle gevallen vaste kant-en-klare oplossingsmethoden zijn. Ja, ze kan natuurlijk alle regels uit Moderne Wiskunde braaf uit haar hoofd leren, maar is dat de hele wiskunde? Ik vind van niet.

Zo af en toe moet je je leerlingen ook een vooruitzicht bieden van wat later gaat komen, is mijn mening. C. gaat na haar vwo overigens geen Wiskunde studeren, maar Geneeskunde. Maar ook daar zijn paden lang niet altijd gebaand.

 

Uw reactie