Vanavond, 20:30 uur, test discussiedoos

chatVanavond probeer ik hier iets nieuws uit: een laagdrempelige babbeldoos.
Doet u mee?


Evaluatie na afloop: het was in technisch opzicht een geslaagde proef, heb geen enkel probleem ontdekt. Er deden maar weinig mensen aan de discussie mee, maar dat was voor deze test geen bezwaar. Ik ga dit zeker vaker doen, liefst rond een thema dat op datzelfde moment speelt, hoogstactueel is. Twitterdiscussies zijn langzamer en vooral één op één.


Met Set name onderaan de doos kunt u uw naam invullen. Deelnemen kan eventueel ook anoniem, maar uiteraard heb ik dat liever niet.

Vanavond , 31 mei, slechts open van 20:30 tot 21:00 uur, het is een test.

We houden ons vanavond bij het volgende thema. Bij te veel hiervan afwijken grijpt de moderator (ik) in.


Er woedt momenteel een discussie over het omdraaien van de eerste en tweede correctie bij het nakijken van de eindexamens in het vo. Deze heeft haar wortels in een rapport van het cito van enige tijd terug. Staatssecretaris Dekker wil deze correctie omdraaien: het eindexamenwerk van leerlingen zou dan eerst worden nagekeken door een andere leraar, de tweede correctie is dan voor de eigen leraar. De VO-raad is het met hem eens. Leraren lijken voor het merendeel tegen zo’n omkering te zijn.

In de discussie komt regelmatig de taakbelasting van het nakijken genoemd: deze zou te groot zijn. Ik wil het hieronder echter niet over deze belasting hebben, maar slechts over de gewenste objectiviteit van het nakijken. Daar is iedereen het wel over eens: die objectiviteit is nodig.

Mijn vraag aan u is tweeledig: hoe kan deze objectiviteit verbeterd worden? Of is dat niet nodig, voldoet het huidige systeem?

PS ik functioneer vanavond slechts als moderator van deze discussie, zal mijn eigen opvattingen niet inbrengen.


[Hier zat de discussiedoos]

Uw reactie