LiegGrafiek van de Week 41/2014

By8xHAVIUAATpst

Luie slak?

Iets gaat omhoog, dat is hierboven wel duidelijk. Nee, eigenlijk drie ietsen, een bij (?), een krekel en een, beetje luie, slak. Wat dat iets is wordt echter maar niet duidelijk, er staat geen enkele grootheid bij de verticale as, ook geen eenheid, dus het blijft gissen. In ieder geval starten alle drie de grafieken vanuit één en hetzelfde punt. Indices?

Trend

Aha, het gaat, gezien de bijschriften, om trends. Zo te zien gaat het bij alle drie de trends om exponentiële stijgingen, al gebeurt en bij Fast Trends wel iets héél merkwaardigs: de grafiek heeft op het einde een verticale asymptoot.

Een trend betekent dat je op grond van waarnemingen uit het heden en verleden uitspraken doet over de toekomst. Maar alle gegevens over dat heden en verleden ontbreken hier en ook in het rapport waaruit dit plaatje afkomstig is. Hoe kun je dan spreken over een trend?

Exponentieel

Ik ben vaak een early adopter van ICT in het onderwijs, maar dit soort plaatjes wekken onderhand echt mijn weerzin. Deze lijken standaard te zijn geworden in rapporten over ICT&O, zeker als die geschreven zijn door belanghebbenden of enthousiastelingen. Alles gaat maar voortdurend (steil) omhoog, ik heb nog nooit een grafiek over ICT gezien die nu eens lekker exponentieel afnam!

Wishful thinking

Het rapport, The Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition, werd gemaakt door de organisatie NMC (samen met de Europese Commissie). Op de NMC-webstek lees ik:

The NMC (New Media Consortium) is an international community of experts in educational technology — from the practitioners who work with new technologies on campuses every day; to the visionaries who are shaping the future of learning at think tanks, labs, and research centers; to its staff and board of directors; to the advisory boards and others helping the NMC conduct cutting edge research.

Er is niets mis met enthousiasme, ik lijd er zelf ook vaak aan. Maar onderbouw alstublieft wat u schrijft of tekent met concreet cijfermateriaal! Deze exponentiële groei lijkt mij pure wishful thinking.

Legal Notice

Gelukkig staat er in het rapport ook nog dit:

Neither the European Commission nor any person acting on behalf of the Commission is responsible for the use which might be made of this publication.

Oef, dat scheelt!

Winnaar van de Week

Een van de mensen die ik op Twitter volg moet een tweet van European Schoolnet () waarin dit plaatje stond hebben geretweet. Maar ik weet niet meer wie. Ik roep dus European Schoolnet maar uit tot winnaar. Gefeliciteerd, European!

2 thoughts on “LiegGrafiek van de Week 41/2014”

Uw reactie