LiegTwiet 3: 88% verlichting bij brandend maagzuur

redufluxGisteren zag ik een STER-advertentie langs vliegen over een geneesmiddel tegen brandend maagzuur. Nu heb ik gelukkig geen last van deze kwaal, maar mijn aandacht ging direct naar mijn nieuwe rubriek, de LiegTwiets.

Ik ben vanmorgen op internet op zoek gegaan naar deze tv-spot, maar kon hem niet vinden. Wel vond ik informatie over soortgelijke geneesmiddelen, zoals over Reduflux. Bovenstaande afbeelding komt van de webstek van Bional, de producent, die ook aandacht besteedt aan tal van andere menselijke kwalen. Zo staan vandaag poepproblemen in de warme aandacht.

Waar het mij hier natuurlijk om gaat is de beweringen die in de afbeelding worden gedaan. Hoe komt men aan deze getallen? Op de webstek staat zeer summiere informatie over het onderliggende onderzoek (Aantal deelnemers testpanel n = 41), maar ik zou ook graag een link zien naar dat onderzoek, zodat je - als je dat tenminste zou willen - kunt controleren of het onderzoek wel deugdelijk is. Dat is voor mij een principiële zaak. Zo'n link ontbreekt.

Bional is hierin zeker niet de enige producent. In reclames over geneesmiddelen wordt dit imponeergedrag heel vaak gebruikt.

Totdat aanbieders toegang gaan verlenen tot hun onderzoeken blijft dan ook mijn advies van kracht van een vorige keer:

... vertrouw geen enkel getal op een webstek of in een krant totdat de man/vrouw achter het bericht ook echt heeft kunnen aantonen dat het allemaal klopt wat hij/zij op heeft geschreven.

Uw reactie