LiegGrafiek van Week 42

Ithaca Times (7 december 2000)
Ithaca Times (7 december 2000)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dit is dan de eerste van mijn nieuwe rubriek!

Op deze cover (de afdruk is helaas van slechte kwaliteit; mijn excuses) worden twee verschijnselen tegelijk in kaart gebracht, die allebei betrekking hebben op studeren aan Cornell University (New York, USA).

De zwarte, bovenste, lijn stelt de ontwikkeling voor van het aandeel uit het inkomen dat een gezin aan collegegeld (tuition) kwijt is. Die tuition loopt van ongeveer 1000 ($?) op naar ongeveer 2000.

De roze, onderste, grafiek is de plek die Cornell University in de loop van de tijd kreeg toebedeeld op de gerenommeerde rankinglijst van U.S. News & World Report.

De suggestie, aangewakkerd door de titel, is overduidelijk: een student aan Cornell University kreeg over de jaren heen steeds minder waar voor steeds meer geld!

“The most misleading graph ever published”

Dat dit een echte LiegGrafiek is kom je pas aan de weet als je het bijbehorende – diep weggeborgen – artikel leest. Daaruit blijkt dan het volgende.

  1. De roze (ranking)-grafiek beslaat een periode van 11 jaar, terwijl de zwarte (collegegeld) 35 jaar omvat. Toch worden beide horizontale (tijd)assen coverbreed afgebeeld. De roze is dus (relatief) in elkaar gedrukt, om veranderingen maar spectaculair te laten uitkomen.
  2. Beide grafieken kennen langs de verticale as natuurlijk heel verschillende grootheden. Je kunt ze dus fatsoenshalve eigenlijk niet in één assenstelsel tekenen. Toch gebeurt dit. De ranking-grafiek is – vermoedelijk doelbewust – onder de collegegeld-grafiek getekend, om maar duidelijk genoeg te maken dat poen op Cornell steeds meer boven kwaliteit is gegaan.
  3. De ranking-grafiek begint langs de verticale as bij 0 en eindigt bij 16, van laag naar hoog dus, klinkt logisch. Hoe lager een punt op de grafiek, hoe hoger de plek op de ranglijst. Was dit andersom geweest dan was de grafiek op het laatste stuk juist flink omhoog gegaan, in plaats van omlaag. En dat wil je met zo’n titel op je cover natuurlijk niet hebben!
  4. Hierop voortbouwend kwam de vormgever tot zijn meesterwerk, zijn chef-d’œuvre: de grafiek suggereert op het einde een enorme val in kwaliteit. Maar als je de cijfers bestudeert is Cornell in die periode juist omhoog geklommen, van de 15de naar de 6de plaats!
Achter de schermen

Michael Friendly (What’s in a name?) van York University beschrijft de grafiek hier. Hij laat daar ook de twee grafieken los van elkaar zien. Hij schrijft

… may well be the most misleading graph ever published. It provides a spectacular example of more graphical sins than I have ever seen in one image.

Hieronder staan de grafieken los van elkaar getekend:

ithaca2U bent nu aan zet!

Deze ‘inzending’ komt nog van mijzelf. Er zal namelijk eerst een voorraadje van uw eigen inzendingen worden opgebouwd om een goede keuze uit te kunnen maken.

Vanaf nu is de daad aan u. Zend uw LiegGrafieken naar wisc001@xs4all.nl

Inzending kan elke dag, maar LiegGrafieken van de Week worden op vrijdag geplaatst.

3 thoughts on “LiegGrafiek van Week 42”

  1. Beste Joost,

    LiegGrafieken als deze kunt u beter rustig thuis op uw PC/Mac bekijken. Er is toch geen haast bij? In haast laat je je bovendien nog sneller bedonderen … .

    Wat betreft die ‘floating’ iconen naar de sociale media: dat is een plug-in, die ikzelf juist erg kan waarderen. Maar ik kijk dan ook maar zelden naar een webstek op een mobieltje, daarvoor is het scherm mij gewoon te klein.

    Ik zal een kijken of ik een alternatief voor deze plug-in kan vinden. Een inzending van uw hand zou mij daartoe vast stimuleren!

    Nagekomen bericht: Your wish was my command! De icoontjes zwemmen nu niet meer.

    Prettig weekeinde!

  2. Leuk en belangwekkend artikel, een mooi staaltje van niet-subtiel liegen. Maar onleesbaar op mobile. Het plaatje os niet inzoombaar en er zwerven heel erg irritante Twitter, YouTube, linkedin, google+ en facebook icons op m’n scherm. Ik kan daardoor niet goed lezen, en ook niet goed lezen wat ik type in deze reactie.
    Het knopje mobile theme on/off gaat zelfs schuil achter die stomme icons.

Uw reactie