#Wiskundigen zijn #saai, #stoffig en #fantasieloos

Op miijn uitnodiging om ideeën aan te leveren voor de geplande Math-dub voor Pi-dag 2013 kwamen welgeteld vier reacties binnen, waarvan eigenlijk maar één bruikbare (die flashmob zou natuurlijk geweldig zijn; maar het gaat mij nu alleen om ideeën voor mijn eigen Math-dub, voor Pi-dag 2013). Toch zijn de betreffende pagina’s waarop gereageerd kon worden  prima bekeken, met veel dank aan rondtweetend Nederland!

Vrij recent had ik een interessante internetdiscussie met twee heren over de wenselijkheid/noodzakelijkheid voor het handhaven van het vak CKV. Mijn stelling, enigszins provocatief, was: ik vind Culturele en Kunstzinnige Vorming voor leerlingen heel belangrijk. Maar de doelstellingen van dat vak worden al afgedekt! En wel door het vak Wiskunde!

Moet ik nu, schoorvoetend, mijn excuses aan gaan bieden aan beide heren? Wiskundigen hebben toch geen ideeën?

Komaan, u  – wiskundigen, wiskundedocenten, wiskundestudenten, Wiskunde/reken-docenten op de Pabo heeft fantastische ideeën voor deze Math-dub! Daar ben ik van overtuigd. Ik heb er zelf wel 10.000, goed voor zo’n 100 Math-dub-film(pi)es. Maar ik wil nu juist uw ideeën horen, er echt een gezamenlijk project van maken.

Schrijf uw ideeen dus gewoon op!

Denk daarbij aan deze doelstelling van de Math-dub:

Middels beelden de esthetische kracht van wiskunde te laten zien; wiskunde is, behalve intellectueel uitdagend, ook visueel mooi, kan zo in een museum.

Denk ook aan deze uitspraak van Einstein:

It is the supreme art of the teacher to awaken joy in creative expression and knowledge.

 

Mbt tot sponsoring: er is nog veel geld nodig. Ik besef het, het zijn economisch lastige tijden. Maar dat geldt ook voor Vlaanderen. En daar trok uitgeverij Die Keure direct de beurs open. Ik hoefde zelfs geen begroting of tijdspad aan te leveren. Gewoon uit enthousiasme voor het idee. Hulde! Zal ik dan maar naar Vlaanderen verhuizen?

Potentiële sponsors – mits serieus geïnteresseerd – kunnen hieronder hun reactie achter laten.